Amsteltram

De Sneltram 51 van het CS Amsterdam naar Amstelveen stopt er mee, was het eerste bericht. Ik schrok er van. Er bleek echter dat de sneltram in Amstelveen ongelijke kruisingen krijgt. Goed zo. Dat had men vanaf het begin moeten doen. Mijn collega, de projectleider van het Ingenieursbureau Amsterdam, heeft dat ook geprobeerd in de jaren tachtig van de vorige eeuw, maar kon het GVB en de toenmalige wethouder niet overtuigen. Er was geen geld voor. Helaas heeft de gelijkvloerse sneltram door de jaren heen slachtoffers gemaakt.

Halte Kronenburg met perron en doorgaande weg

Gelukkig wordt dat nu rechtgezet en tot overmaat van mijn geluk wordt de lijn ook nog eens doorgetrokken naar Uithoorn. Bravo, eindelijk. Er worden hele mooie ongelijkvloerse kruisingen gemaakt. Op grote delen van het tracé is er geen mogelijkheid om gelijkvloers over te steken. Veiligheid voorop! En een snelle verbinding verzekerd. Het wordt een tramlijn, zodat het rare niveau verschil van de perrons metro en tram ook tot het verleden behoort. De nieuwe tramlijn heet de Amsteltram. De nieuwe tramlijn ziet er, zoals dat tegenwoordig heet, “gaaf” uit. De tram wordt in het Amstelveense deel, langs de Beneluxbaan, verdiept aangelegd en bij enkele ondergrondse haltes wordt op maaiveld niveau een rotonde daar over heen gelegd. Naast de verdiepte trambaan komt een strook voor voor doorgaand autoverkeer. In de rotonde kan met met trap en lift naar het beneden gelegen perron gaan. Mooi en efficiënt ontworpen.

Halte Kronenburg, De rotonde bovenlangs

Op 13 december is tram lijn 25 officieel in gebruik gesteld. De lijn loopt van station Amsterdam Zuid naar de Westwijk. Er wordt al druk gebouwd aan de uitbreiding richting Uithoorn. In 2024 wordt het tracé naar Uithoorn geopend. De vervoerregio Amsterdam heeft iets moois verricht. Het is prachtige openbaar vervoer snel én veilig. Nu nog de Noord-Zuidlijn aan de ene kant doortrekken naar Schiphol en aan de andere kant doortrekken naar Purmerend en de Zaanstreek.

Plaats een reactie